v CZ verzi 658 345 inzerátů, měsíčně nás navštíví přes 150 000 lidí

Vložit inzerát zdarma

Třebíč inzerce zdarma, bazar

Sekce inzerce zdarma

Další nové inzeráty >>

Třebíčský okres jako správní jednotka vznikl v roce 1855, kdy se Třebíč stala sídlem smíšeného okresního úřadu. V roce 1868 bylo v Třebíči zřízeno okresní hejtmanství (okresní úřad) a v následujících 80. letech se rozloha okresu Třebíč měnila jenom nepatrně připojením či odloučením několika obcí. Zásadní reorganizaci zažil však v letech 1948 a 1960, od té doby se už jeho hranice nezměnily. Měnil se ovšem počet obcí –slučováním, osamostatňováním a ve dvou případech též zánikem – jejich velikost a systém správy.
Okres Třebíč svou rozlohou 1 519 km2 patří k velkým okresům (v kraji druhý největší), na druhé místo se řadí i počtem obyvatel a hustotou osídlení. Území okresu tvoří pahorkatiny jihovýchodní části Českomoravské vrchoviny, do nichž se hluboko zařezávají údolí řek Jihlavy, Oslavy a Rokytné. To jsou hlavní, ale nepříliš vodnaté toky okresu i jinak chudého na vodu, kterou však zachycuje také kolem 250 rybníků a též přehrady u Dalešic a Mohelna (zdroje vody pro Jadernou elektrárnu Dukovany), jež v 70. letech zatopily velkou část malebného údolí řeky Jihlavy. Více než čtvrtinu rozlohy okresu pokrývají lesy. Zvláště hluboké lesy nalezneme na západě a severozápadě okresu, ale i na východě a jihovýchodě podél toků Oslavy, Chvojnice a Rokytné a na jihu pod Dešovem a Novými Syrovicemi.
Podnebí je suchozemské, drsnější a vlhčí ve vyšších polohách severní a severozápadní části okresu, sušší a teplejší na východě a jihovýchodě. Dlouhodobý teplotní průměr okresu činí 7,2-7,9 stupňů Celsia a srážkový průměr kolem 500 mm (z toho ve vegetačním období asi 375 mm), výši srážek negativně ovlivňuje srážkový stín Jihlavských vrchů.
Dopravní síť okresu tvoří pouze dvě jednokolejné železniční trati Okříšky-Znojmo a Jihlava-Brno se dvěma lokálními spoji (Studenec-Křižanov a Moravské Budějovice-Jemnice) a síť silnic - většinou III. třídy. Významnější silniční tahy představují pouze silnice Brno-České Budějovice a Znojmo-Jihlava. Největším dopravním problémem (nepočítáme-li neutěšený stav řady komunikací) je napojení okresního města na dálnici a jeho spojení s novým krajským městem. První problém by měla alespoň částečně vyřešit rekonstrukce silnice Třebíč-Velké Meziříčí.
Na hospodářskou situaci a zaměstnanost v okrese těžce dolehly důsledky transformace hospodářství po roce 1989. Důsledkem likvidace nebo alespoň dramatického omezení výroby v největších podnicích okresu – na prvním místě je třeba jmenovat BOPO Třebíč – se stala vysoká nezaměstnanost, k níž přispělo i propouštění v ostatních podnicích a úřadech. Vznik nových pracovních míst v malých a menších soukromých firmách mohl důsledky těchto procesů jen do jisté míry utlumit. Vysoká nezaměstnanost a nízké platy jsou dnes hlavními problémy třebíčského okresu. Zvlášť tíživá je situace na vesnicích, kde se k obecným problémům přidružuje ještě útlum zemědělství a špatná dopravní obslužnost.
Vzhledem ke své malebné, do značné míry zachované a ekologicky poměrně málo zatížené krajině, řadě přírodních i historických památek – v širší veřejnosti ovšem většinou málo známých - má třebíčský okres předpoklady k rozvoji turistického ruchu, zejména agroturistiky a cykloturistiky, které však dosud zůstávají prakticky nevyužity.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tisk vybraných inzerátů >>
Odeslat výběr
Od Komu Kopie Text
Odběr inzerce
Po vložení emailu Vám budeme posílat inzeráty ze zvolené kategorie inzerce.
Novinky z okresu
Dopravní omezení ve Znojmě začalo. Opravy hlavního průtahu komplikují dopravu

/VIDEO/ Strážníci dohlížející na dopravu. Řidič kamionu, který přehlédl značku a obtížně odbočoval do vedlejší ulice. Osobní auto vjelo do slepé ulice a snažilo se dostat zpět. Někteří místní si ráno raději přivstali a vyrazili na druhý konec města pěšky. Tak vypadalo pondělí 6. května brzy ráno ve Znojmě. Začaly opravy kruhového objedu na Mariánském náměstí i Pražské ulice. Ředitelství silnic a dálnic přistoupilo k opravám souběžně.

Motorkář dostal smyk u Kramolína. Zranil sebe i spolujezdkyni

Řidič motocyklu dostal smyk na štěrku a havaroval. Při nehodě, která se stala v sobotu před čtvrtou hodinou odpoledne mezi Kramolínem a Mohelnem u obce Kladeruby nad Oslavou, se zranil řidič i jeho spolujezdkyně.

Tragédie v Čáslavicích: jedno ze zraněných dětí v nemocnici zemřelo

Tragická událost v Čáslavicích na Třebíčsku, při níž ve čtvrtek řidič osobního auta srazil babičku se dvěma malými dětmi, má další tragický vývoj. Holčička, která bojovala ve Fakultní nemocnici v Brně o život, zemřela. Deníku to potvrdil okresní státní zástupce v Třebíči Jaroslav Nemeškal.

Snídaně z Barevného světa provoněly vestibul Jaderné elektrárny Dukovany

Jedenkrát v měsíci už každý dukovanský zaměstnanec čeká trochu jinou snídani – pestřejší nabídku slaných a sladkých pokrmů z rukou klientů regionálních terapeutických kaváren. Ani dnes tomu nebylo jinak. Energetici si už od brzkého rána mohli pochutnat na snídaních, které dovezli pracovníci a klienti chráněné dílny Barevný svět v Třebíči. Tržba byla rekordní, dosáhla za několik hodin prodeje částky více než 26 tisíc korun.

VIDEO: Kamion uvízl na hlavním tahu Znojmem. Řidič vjel do města přes zákaz

Opravy hlavního průtahu Znojmem zkomplikovaly v pondělí 6. května dopravu ve Znojmě. Se zdržením museli počítat hlavně řidiči v ranních hodinách nedaleko Mariánského náměstí.